woensdag 9 september 2015

Workshop diepdrukplaatjes

Het was begin juli dat ik deze workshop volgde, maar wil jullie het resultaat toch zeker nog laten zien.

Hoe maakte ik dit plaatje?




Dit is een gewoon stukje zinkplaat van 0,8 tot 1,6 mm.
De hoeken rond snijden en de randen glad vijlen.
Plaatje gladschuren met fijn waterzandpapier en staalwol.
Ontvetten.
Achterkant afdekken met Plate Backing en laten drogen in droogoven of met haardroger.
Tekening met potlood, stift of carbonpapier aanbrengen op de voorkant.
Vernis aanbrengen op de delen die niet moeten geëtst worden. 
Laten drogen op kamertemperatuur om eventueel tekening bij te graveren. 
Voorkant drogen in de droogoven.
Etsen van de plaat. Dit kan een paar uren duren en moet regelmatig gecontroleerd worden.
Zuiver maken van de plaat. 

Dit is echt een intensief werkje. 

Zo nam ik het plaatje mee, om ze thuis verder op te kuisen met Dasty.






















En zo is het plaatje uiteindelijk geworden.


Dat zijn de afdrukjes die ik thuis maakte met mijn plaatje. En dit op mijn zelf geschept papier. Want op gewoon papier is het resultaat niet zo mooi.


Het papier moet lichtjes benevelt worden met water, zodat het wat vochtig aanvoelt. 
Leg het papier op een zachte ondergrond. (bvb een velletje mousse)
Leg het plaatje erop. 
Stop dit tussen 2 plankjes onder de pers, dit tot het papier droog is (duurt een paar uren).

Dit was een leuke workshop. ik volgde deze bij juf Rosa, waar ik vroeger papier leerde scheppen. Maar omdat nu zelf thuis te doen? Nee niet voor mij.... Is een heel gedoe met die sulfaten...

Maar ik had een mooie namiddag en heb weer nieuwe mensen ontmoet die elk over hun eigen hobby's en bezigheden vertelden... 

En daardoor volg ik nu op dinsdagnamiddag in Gent, een heel interessante cursus. Jullie zullen hierover binnenkort veel meer lezen en zien, want deze week was de eerste les en het programma ziet er veelbelovend uit. 

Ik ga nog niet veel verklappen, maar het heeft met papierdecoratie te maken....


5 opmerkingen:

  1. Je maakt me benieuwd :)
    Je hield een mooie plaat over aan je workshop, top!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad heel veel bewerkingen, maar een super resultaat! Misschien een idee om met de mede cursisten de plaatjes te ruilen, zodat je meer verschillende afdrukken krijgt?
    Succes met de cursus!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk resultaat, de moeite waard, deze workshop. Ben erg benieuwd wat de andere cursus is, maar dat krijgen we vast een keer te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi resultaat ..ik benieuwd na je
    anderen cursus ..altijd leuk om iets nieuws te leren ..
    veel plezier ...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het resultaat op het handgeschept papier vind ik verbluffend, knap dat je zo veel talenten hebt.
    Groetjes,
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor al de fijne berichtjes.

Groetjes,
Jeanine